Zdroj: http://blog.stefanosdesign.cz/webarina/proc-na-vasem-webu-nepouzivat-obrazky-z-fotobank  •  Vydáno: 21.4.2017 8:53  •  Autor: Štěpán Hlavatý

Proč na vašem webu nepoužívat obrázky z fotobank

Proč na vašem webu nepoužívat obrázky z fotobankDá se říci, že většina webů je dnes postavena na kvalitních fotkách. Ale kvalitní fotka ≠ dobrá fotka pro web. Jasně, při návrhu webu je nejjednodušší projít fotobanky a za pár korun získat fotky, které potřebujete. Návštěvníci ale budou tyto univerzální "výplňové" fotky ignorovat.

Návštěvníci webu věnují pozornost obrázkům obsahujícím relevantní informace a ignorují ty výplňové

Nielsen Norman Group provedla eyetrackingovou studii jejíž výsledky jsou jednoznačné. Některé obrázky uživatelé naprosto ignorují - většinou ty, které mají čistě dekorativní úlohu. Na druhou stranu obrázky, které prezentují důležitý obsah, přitahují pozornost. Jde o fotky produktů či reálných (!) lidí.

Takže se prostě nebojte ukázat, kdo stojí za vaší firmou!

Obrázek má právo na webu být, pouze když má jasnou úlohu

I dnes je častým nešvarem soustředit se hlavně na designovou stránku webu a méně pozornosti tvůrci věnují cílům stránky, z nich vyplývajícího obsahu a jeho rolí. A hromada zbytečných obrázků, které uživatelé stejně ignorují nám pomáhá vytvořit iluzi designově povedeného webu.

Jenže omyl, dobrý webdesign je takový, který vede k naplnění cílů stránky. Pokud tedy máte na webu obrázky, které mají pouze "působit dobře", pryč s nimi! Projděte si celý web a zamyslete se nad úlohou každého obrázku - pokud na žádnou nemůžete přijít a obrázek je navíc univerzální (z fotobanky), odstraňte jej nebo jej alespoň nahraďte vlastním obrázkem!

Jaké obrázky tedy na webu použít

Obrázky lidí

Fotky lidí jsou dobré, zobrazují-li reálné osoby. Lidé prostě chtějí vidět, kdo opravdu za webem/firmou stojí a fotky usměvavých modelek hrajících roli pracovnice call-centra je opravdu nezajímají!

Ale pozor, i když se vyfotíte za kancelářským stolem a tuto fotku vložíte na stránku s produkty, nebudou jí návštěvníci věnovat pozornost. Obrázek musí mít vždy vztah k ostatnímu obsahu na konkrétní stránce. Výplňové obrázky prostě raději ne.

Obrázky produktů

Uživatel si díky fotce produktu může produkty lépe zařadit a rozlišovat mezi nimi. Kvalitní fotky mají důležitou roli zejména tam, kde si zákazník vybírá produkt i podle jeho designu nebo kde jsou rozdíly v designu produktu velké. Řekněme, že pokud si vybíráte třeba košili na e-shopu, je pro vás kvalitní fotka klíčová. Ale pokud si vybíráte třeba televizi nebo telefon (dnes je základem všech velký displej...), budou pro vás důležitější spíše parametry (uhlopříčka, kontrast, extra funkce, vybavenost, ...).

To ostatně potvrzují i výsledky studie NN Group. Na webu s nábytkovými doplňky věnovali uživatelé obrázkům většinu pozornosti, kdežto na Amazonu při výběru televizí strávili prohlížením obrázků pouze 18 % času, kdežto 82 % času věnovali textu s popisem a parametry televizí.

Když chce uživatel větší obrázek, dejte mu ho!

Znáte to, kliknete na obrázek s tím, že si např. produkt prohlédnete ve větším rozlišení. Ovšem ouha, rozkliknutý obrázek je jen o málo větší, než ten náhledový. To je zásadní chyba vedoucí k nespokojenosti návštěvníka/potenciálního zákazníka. Když uživatel klikne na obrázek pro jeho zvětšení, měl by být rozkliknutý obrázek alespoň dvakrát větší!

Jak jsem měnil obrázky na svém webu

A jaden konkrétní příklad na konec. Když jsem připravoval nové stránky www.stefanosdesign.cz, udělal jsem na začátku tu samou chybu.

Pro stránku Tvorba webových stránek jsem chtěl použít do odkazu na hlavní stránce a do záhlaví tuto krásně nicneříkající fotku z fotobanky:

fotka z fotobanky na webu

Ale pak jsem dostal rozum a nafotil raději fotky vlastní. Nejsou sice dokonalé, ale mají jasnou vazbu k tématu i mé firmě. Na stránku Tvorba webových stránek jsem tak místo původní fotky z fotobanky použil tuto vlastní:

Štěpán Hlavatý - Stefanos design: tvorba kvalitních webových stránek Olomouc a Rožnov pod Radhoštěm

Závěr je jasný: najměte si dobrého fotografa nebo nafoťte fotky sami. Určitě zapůsobí na webu lépe, než výplňové fotky z fotobank!