Stefanos design BLOG

#1: Správné seznámení - tím dobrý web začíná. Po mailu pořádný web fakt nepostavíte.

Kategorie: WEBAŘINA

#1: Správné seznámení - tím dobrý web začíná. Po mailu pořádný web fakt nepostavíte.Seriál: co stojí za webem, ze kterého návštěvníci po pár sekundách neodejdou Web je online, máme spoustu možností komunikace aniž bychom se museli vidět - tak proč neřešit vytvoření webu taky jenom po mailu a telefonu? Ale už jste někoho dokázali dobře poznat jen po mailu? A myslíte, že on zase vás? Pro úspěch webu je přitom seznámení a poznání se klíčové. Jak můžu připravit web, když pořádně nevím, co si od něj slibujete, kdo jste, v čem jste dobří a proč vás vaši zákazníci či klienti vyhledávají? Přečtěte si, jak důležitá je úvodní schůzka a co všechno je nutné pro vytvoření skvělého webu.

Ano, taky jsem tak začínal - zákazník mi napsal nebo zavolal, měl jakousi představu o svém webu, ze které postupně vznikal web se spoustou úprav v průběhu. Výsledkem tak byl web mixující zákazníkovy a mé představy u kterého nikdo příliš nemyslel na to, co má vlastně splnit a co přinese jeho návštěvníkům.

Takový web byste určitě nechtěli, že? Bohužel ale stále hodně webů v ČR takhle vzniká. Bez koncepce, bez cíle a se samolibým míněním, že já přece vím, co návštěvníky (zákazníky) zajímá, aniž bych stavěl na konkrétních údajích.

Pokud byste to chtěli dělat jinak nebo zadáváte web a nechcete se příliš spálit, zkuste se nejdříve pořádně poznat. Opravdu dobré webové stránky, to je dlouhodobý vztah klient - webdesigner.

Nebudu tady vymýšlet žádný "teoretický" postup, raději vám popíšu, jak to děláme, když dostaneme poptávku na web.

Než vytvoříme nabídku, chceme klienta opravdu dobře poznat

Znáte to, máte svou představu o webu a tak obešlete pár firem s poptávkou a čekáte na jejich nabídky. Pokud vám nabídky přicházejí, je něco špatně. Webdesignerská firma by měla usilovat o to, aby web byl opravdu funkční, tedy aby prodával a to se málokdy shoduje s představou webu, kde bude "hlavní stránka", "služby", "o nás", "galerie" a "kontakty" (tím se vás nechci nijak dotknout :)). Měla by tedy chtít převzít zodpovědnost za úspěch webu (který je mimochodem dobře měřitelný) a ne pouze "hodit vaši představu do grafiky a do kódu".

Ovšem jak může chtít převzít zodpovědnost a navrhnout to nejlepší řešení, které bude prodávat váš produkt či službu, když pořádně nic neví o vás natož vašem zákazníkovi?

Už ve fázi poptávání si tak můžete vyfiltrovat firmy, které to s úspěchem vašeho webu myslí vážně - ty, které vám pošlou cenovou nabídku a dokonce i harmonogram prací na základě vaší e-mailové nebo telefonické poptávky, to asi chtějí mít rychle za sebou a úspěch je jim ukradený.

V ideálním případě vám přijde návrh na schůzku, stejně tak, jak ho v případě poptávky posíláme i my.

Na úvodní schůzce (může jich být klidně více) pak jde o to, poznat hlavně následující.

Kdo jste a co děláte?

V čem podnikáte, jakou firmu zastupujete, jaký je obor vašeho podnikání, jaká je v něm konkurence, ...

Kdo je váš zákazník a proč vás vyhledává?

Jakou přidanou hodnotu přinášíte zákazníkovi, proč si kupuje váš produkt či službu? A kdo vlastně tento zákazník je - konečný spotřebitel (sociální skupina, demografie, zájmy atd.) nebo firma? Jaký je váš tržní segment?

Jaké je poslání vaší firmy?

Proč jako firma existujete, co chcete zákazníkům přinášet? Jakou máte firemní kulturu? Jaké hodnoty ctíte? Kam se chcete posouvat a proč?

V čem jste dobří, výjimeční?

V čem si opravdu věříte, v čem jste dobří? Právě kvůli tomu vás váš zákazník vyhledává. Vynikáte v něčem oproti konkurenci? Proč by o vás měl zákazník vůbec uvažovat?

Jak web zapadá do vaší strategie a jaký cíl(e) má naplnit?

Proč vlastně potřebujete web? Jakou úlohu má splnit ve vaší strategii? Jaké cíle má splnit (prodat službu/produkt, podpořit značku, navázat kontakt se skupinou zákazníků, ...)?

Vy poznáte webdesignera

A vy také máte možnost poznat webdesignera, ověřit si jeho důvěryhodnost a také to jestli si "sednete". Dobrý webdesigner chce mít proces ve svých rukou - pro vaše dobro, a nebojí se převzít zodpovědnost za výsledek webu.

Známe se a víme, jaký je cíl: co bude následovat

Protože už víme, kdo jste, v čem jste dobří, jaký je váš zákazník a co má nový web splnit, můžeme vám připravit návrh toho nejlepšího řešení pro vás. To znamená:

  • hrubý nástin navrhovaného řešení (bude to mikroweb, webový portál, e-shop, firemní stránka či webová aplikace?)
  • návrh harmonogramu prací (co, jak, kým a do kdy bude vytvořeno a jaké je datum dokončení webu)
  • podmínky spolupráce (co budeme potřebovat od vás a do kdy, jaká bude naše role, jak často se budeme v průběhu scházet, ...)
  • kolik to bude stát (to bývá bohužel často jediným kritériem)

Pokud se dohodneme, začíná skvělá cesta k novému webu!

Odneste si z článku:

  • nechtějte nabídku na vytvoření webu ihned na základě vaší poptávky po mailu či telefonu,
  • dobrý webdesigner bude trvat na úvodní schůzce s vámi,
  • na úvodní schůzce si vyjasněte v čem jste dobří, kam směřujete, co jedinečného nabízíte vašim zákazníkům a kdo je váš zákazník a jaký cíl má web splnit (hodně to pomůže i vám),
  • snažte se poznat také webdesignera - budete s ním totiž intenzivně a pravděpodobně i dlouhodobě spolupracovat.

V dalším článku seriálu Co stojí za webem, ze kterého návštěvník po pár sekundách neuteče zjistíte, jak stanovit relevantní cíl webu a jak jej měřit.

print Formát pro tisk

Komentáře rss

Přidat komentář >

Nebyly přidány žádné komentáře.

NA NAŠEM BLOGU

STEFANOS DESIGN NA FACEBOOKU

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

6 tipů pro funkční navigaci webu

Autor: Štěpán Hlavatý  •  Vydáno: 25.7.2017 9:24  •  Přečteno: 106x  •  Komentářů: 0

Google Analytics: ověřte si sami to nejdůležitější o výkonnosti vašeho webu

Autor: Štěpán Hlavatý  •  Vydáno: 10.7.2017 9:14  •  Přečteno: 78x  •  Komentářů: 0

#1: Správné seznámení - tím dobrý web začíná. Po mailu pořádný web fakt nepostavíte.

Autor: Štěpán Hlavatý  •  Vydáno: 10.5.2017 7:52  •  Přečteno: 127x  •  Komentářů: 0