Stefanos design BLOG

Google Analytics: ověřte si sami to nejdůležitější o výkonnosti vašeho webu

Kategorie: WEBAŘINA

Google Analytics: ověřte si sami to nejdůležitější o výkonnosti vašeho webuSeriál: webové analytikyHned na úvod jedna zásadní otázka - sledujete výkonnost svého webu? To, jestli plní vaše cíle? Nebo výkonnost svého webu jen odhadujete na základě poptávek z něj či jinak? Pokud sledujete a analyzujete - perfektní! Pak vám tento článek asi moc nového neprozradí. Pokud ale netušíte, jak si váš web vede, kolik návštěvníků na něj chodí a jestli dělají to, co od nich chcete, pak máte nejvyšší čas začit! A právě s tím vám pomůže tento článek. Zjistíte co vám přinese nejvyužívanější nástroj webové analytiky - Google Analytics, jak jej zavést na svém webu a co nejdůležitějšího sledovat. Nenechte se balamutit a sami si ověřte, jestli váš web k něčemu je.

Proč používat Google Analytics na každém pořádném webu

Mezi lidmi z marketingu pracujícími online je Google Analytics snad každodenním chlebem. Jakpak by ne, když umožňuje detailně poznat návštěvníky webu, jejich demografické statistiky, odkud přicházejí, z čeho (jakého zařízení) přicházejí, co si na webu prohlížejí a jak dlouho no a taky hlavně konverzní míru webu (na kolik plní web stanovení cíle) a další.

Výchozí bod: mít jasné cíle webu

O cílích webu ještě určitě v několika článcích :) Pokud nevíte, co od svého webu chcete, pak vám totiž data z Google Analytics neposkytnou příliš relevantních informací. Není-li cíl, pak je těžko hodnotitelné, jestli je dobře, že návštěvníci na web chodí hlavně z odkazujících stránek, tráví na webu přibližně 50 sekund a prohlédnou si průměrně 3 sekce. Pokud ale víte, že vašim cílem je, aby návštěvník (a nejlépe pokud máte i jej specifikovaného) provedl objednávku na konkrétní stránce, pak můžete vzhledem k tomuto cíli celkem jasně hodnotit data z Google Analytics a podle nich web dále optimalizovat k plnění cílů.

Nejlepší kvantitativní analýza

Dá se říci, že Google Analytics poskytují nejlepší kvantitativní analýzu webu. Dostanete z nich hlavně číselná data. I Google Analytics však už nyní obsahují prvky kvalitativní analýzy, když vám poskytují informace o zájmech návštěvníků, tocích chování apod.

Výstupem analýzy dat z Google Analytics by měl být solidní základ pro optimalizaci a vylepšování webu ke zvýšení jeho výkonnosti.

Když srovnáte získané informace s cíli webu a zahrnete do analýzy i vaše marketingové aktivity na internetu i mimo něj, které mají přivádět potenciální zákazníky na web, máte solidní základ pro další optimalizaci a vylepšování webu ke zvýšení jeho výkonnosti. Přesně to by mělo být výstupem analýzy dat z Google Analytics.

Začněte vložením sledovacího kódu

Řekněme, že nyní už chápete, proč na webu používat Google Analytics. Pokud jste se rozhodli hned teď je na svůj web nasadit - super! Přihlásite se pomocí účtu Google na www.analytics.google.com.

Ve Správci máte možnost přidat novou službu ("Vytvořit novou službu") - po zvolení této možnosti se dostanete do okna, kde vyplníte základní informace o svém webu (případně lze Google Analytics nasadit i do mobilní aplikace).

vytvoření nové služby v Google Analytics
Vytvoření nové služby pro sledování webu v Google Analytics

Po vyplnění klikněte na "Získat ID měření", kdy vám Google Analytics vygenerují uníkátní měřící ID a také JavaScriptový kód pro vložení na web a zahájení měření. Kód vložte na každou stránku webu mezi značky <body> a </body> - doporučuji veškeré skripty vkládat před ukončovací tag </body> z důvodu rychlosti načítání webu v případě nedostupnosti externího skriptu.
Pokud používáte redakční systém, je možné, že bude v administraci stačit zadat unikátní "číslo pro měření".

měřící kód google analytics
Vygenerovaný JavaScriptový kód Google Analytics pro vložení na web a zahájení sledování

Tak a to je vše. Jednoduché, že? Teď už konečně můžete začít sledovat a hodnotit návštěvnost na vašem webu!

Zjistěte to zásadní: už v základním přehledu

Nyní už Google Analytics začínají sbírat data o návštěvnosti vašeho webu. A že jich je hodně! Pojďme se podívat alespoň na to základní a nejdůležitější, co můžete o svém webu jednoduše zjistit v okně Přehled publika.

google analytics přehled publika - hlavní ukazatele
Přehled publika v Google Analytics se zvýrazněnými základními údaji

Návštěvy a uživatelé

Základní informace o počtu návštěv a unikátních uživatelů (1 uživatel může samozřejmě web navštívit vícekrát). To jak se liší počet návštěv a uživatelů záleží na tom, kolik z nich se vrací a kolik jich je nových.

Počet stránek na 1 návštěvu

Pokud váš web navštíví 10.000 návštěvníků za měsíc, ale prohlédnou si pouze 1 stránku, nebude to asi optimální (pokud samozřejmě váš web nemá pouze 1 stránku). Tento ukazatel vám říká, nakolik byli uživatelé webem zaujati k tomu, aby na něm procházeli více stránek (ideálně v takovém sledu, který je dovede k cílové akci).

Průměrná doba trvání návštěvy

Důležitá informace o tom, jakou dobu průměrný návštěvník stráví na vašem webu. Opět závisí na typu a cílích webu. Na webu, který má jednoduchou a rychlou formou poskytnout návštěvníkovi informaci, může být dobrou hodnotou i 30 s, naopak např. na cestovatelském portále, kde má návštěvník číst články, očekáváme, že strávi minimálně několik minut.

Míra okamžitého opuštění

Velmi klíčový ukazatel! Říká jednoduše, kolik % návštěvníků web opustilo ihned poté, co se na něj dostalo, bez toho, aniž by cokoliv vykonali, prohlíželi. Zde jednodznačně platí, že čím nižší hodnota, tím lépe. Umožňuje vám hodnotit, nakolik web zaujme návštěvníky během prvního momentu. Je důležité si také všimat, jestli se míra okamžitého opuštění neliší např. u návštěv z PC a mobilních telefonů - to pak může poukazovat na určité problémy v prohlížení např. v mobilu (viz dále).

Mobilní návštěvy: chodí návštěvníci spíše z PC nebo z mobilu?

Jak jsem se zmiňoval už v článku Co je responzivní web a proč je dnes nutností, počet uživatelů chodících na web z mobilních zařízení již překonal počet uživatelů chodících na web z PC. To samozřejmě podtrhuje důležitost responzivních webových stránek a přístupu "mobile first" a také to znamená, že bychom měli sledovat a vyhodnocovat podíl "mobilních" návštěvníků na našem webu.

google analytics - návštěvy z mobilních zařízení vs pc
Srovnávejte základní metriky u návštěv z PC a z mobilních zařízení

Když říkám vyhodnocovat, myslím tím hlavně srovnání míry okamžitého opuštění, počtu stránek na 1 návštěvu, průměrné doby trvání návštěvy či konverzní míry u návštěv z PC, mobilu a tabletu. Pokud je totiž míra okamžitého opuštění u "mobilních" návštěvníků vyšší, a naopak průměrná doba návštěvy nižší, než u návštěv z PC, lze usuzovat na to, že v mobilním zobrazení webu je nějaká chyba nebo se web návštěvníkům na mobilech špatně používá.

Odkud návštěvníci přicházejí

Jednou z nejzajimavějších metrik je Přehled akvizic. Zde se dozvíte, odkud návštěvníci na váš web chodí. Srovnáte také jednotlivé kanály podle toho, z kterého kanálu přicházejí návštěvníci, kteří tráví na webu nejdelší dobu či který kanál má největší míru konverze.

google analytics - zdroje návštěvnosti
Vyhodnocujte kanály, ze kterých návštěvníci přicházejí

Organic search - organické vyhledávání

Představuje podíl návštěv, které na váš web přišly z vyhledávačů jako je Google či Seznam. Po rozkliknutí získáte velmi cenné informace o nejsilnějších klíčových slovech. Bohužel stále větší míru zabírá možnost "not provided".

Direct - přímé zadání adresy webu

Znamená, že návštěvník webu znal jeho adresu, kterou přímo zadal do vyhledávače. Taky ale může klidně jít o nového návštěvníka, který vaši adresu viděl na nějaké z vašich reklam či mu váš web někdo doporučil.

Refferal - odkazující stránky

Díky této metrice víte přesně, z kterých odkazujících stránek na váš web návštěvníci chodí - katalogů, spolupracujících webů, odkazů v článcích apod.

Social - sociální sítě

Metrika, která nabývá na důležitosti a díky které sledujete účinnost propagace vašeho webu na sociálních sítích.

Co návštěvníky na webu nejvíce zajímá

Google Analytics vám poskytnou také informace o tom, kterou stránku vašeho webu si návštěvníci prohlížejí nejčastěji, nejdéle apod. Zjistíte kolik % návštěvníků na dané stránce opustí váš web. To je samozřejmě opět nutné porovnat s cíleným chováním návštěvníků na vašem webu a podle toho web případně upravit.

google analytics - stránky webu
Zjistěte, které stránky na vašem webu si návštěvníci skutečně prohlížejí

Google Analytics vám ovšem neposkytnou informace o tom, jak si návštěvníci váš web prohlíželi, kterým částem věnovali větší pozornost, které texty si četli, která inforgrafika je zaujala apod. Ale ano, i toto je možné zjistit a anonymně sledovat prakticky všechny kroky návštěvníka na webu. Umožňuje to kvalitativní analýza, na kterou bude zaměřen některý z příštích článků.

Odneste si z článku:
  • nasazení a vyhodnocování kvantiativní analýzy je nutností na každém webu, který má přinášet konkrétní výsledky
  • vyhodnocujte minimálně počet návštěv, unikátních návštěvníků, dobu trvání návštěvy a míru okamžitého opuštění webu
  • sledujte počet návštěv z mobilních zařízení a porovnávejte hlavně dobu strávenou na webu, míru okamžitého opuštění a konverzní míru na mobilních zařízeních vs PC
  • vyhodnocujte, které vstupní kanály jsou pro váš web nejcennější a pracujte na jejich posílení

Příště se podíváme na Google Analytics podrobněji - zjistíte, jak nastavit sledování konverzí.

print Formát pro tisk

Komentáře rss

Přidat komentář >

Nebyly přidány žádné komentáře.

NA NAŠEM BLOGU

STEFANOS DESIGN NA FACEBOOKU

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

6 tipů pro funkční navigaci webu

Autor: Štěpán Hlavatý  •  Vydáno: 25.7.2017 9:24  •  Přečteno: 56x  •  Komentářů: 0

Google Analytics: ověřte si sami to nejdůležitější o výkonnosti vašeho webu

Autor: Štěpán Hlavatý  •  Vydáno: 10.7.2017 9:14  •  Přečteno: 49x  •  Komentářů: 0

#1: Správné seznámení - tím dobrý web začíná. Po mailu pořádný web fakt nepostavíte.

Autor: Štěpán Hlavatý  •  Vydáno: 10.5.2017 7:52  •  Přečteno: 93x  •  Komentářů: 0